Kokosmelk en verzadigd vet

Gisteren vertelde ik vol enthousiasme mijn vriendin over onze blog Currylife en alle voordelen van het eten van een overheerlijke curry. Zij houdt van curry en ze vertelde me dat je bij het gebruik van kokosmelk goed op het vetgehalte moet letten. Dat verschilt namelijk enorm per product.

Na het gesprek even gegoogled en verhip er is veel informatie beschikbaar over kokosmelk.

Het voedingscentrum geeft aan dat kokosvet erg veel verzadigde vetten bevat wat het risico op hart en vaatziekten zou vergroten. Het voedingscentrum adviseert daarom kokosvetten niet te vaak te eten. Daarnaast zijn er ook veel (niet wetenschappelijk onderbouwde) bronnen die kokosvet juist als “superfood” labelen. Ik ben ineens een veel bewustere consument. Op naar de Jumbo voor een vergelijkend warenonderzoek. Gelukkig hebben ze een ruim assortiment.

Het vetgehalte in de kokosmelk verschilt inderdaad enorm. Van 6 tot 21,33 gr per 100 ml.

Mijn keuze valt op Tropical € 0,89 voor 400 ml. Speurwerk op internet leert dat er meer aanbieders zijn van kokosmelk met 6% vet. Nutco € 0,78 voor 400 ml,

Kokosmelk
Kokosmelk

Bon Coco light € 0,78 voor 400 ml , Inproba € 0,99 voor 250 ml voldoen ook aan een gezonder laag vetgehalte.

Voedingswaarde per 100ml (100 ml)

  • Energie 289 kj 69 kcal
  • Eiwitten 1 g
  • Koolhydraat 3 g
  • Suiker 1,5 g
  • Vet 6 g
  • Verzadigd Vet 4,8 g
  • Vezels 0 g
  • Natrium 35 mg

 

Zo en nu in de curry!

Geef een reactie